Samengevat Klachtenboek Valys 2de hulpmiddel meenemen
inleiding
Sinds afgelopen voorjaar krijgen een aantal gebruikers te maken met het feit dat Valys hun tweede noodzakelijke hulpmiddel niet wil vervoeren.
Het grootste probleem waar gebruikers tegen aan lopen is de onmogelijkheid om én een scootmobiel én een rolstoel mee te nemen tijdens één rit. Valys gebruikers die dit aanvragen hebben echter een duidelijke reden waarom zij deze 2 hulpmiddelen beide nodig hebben op de plaats van bestemming.
Een scootmobiel heeft een grote actieradius en kan zonder lichamelijk inspanning gebruikt worden. De meeste winkels, woonhuizen en/of restaurant zijn echter niet toegankelijk voor een scootmobiel. Laat staan dat je een (invaliden) wc in komt, lekker aan kan schuiven aan tafel of een andere bezigheid waar de meeste mensen niet eens bij nadenken!
Maar wat als je alleen met Valys naar je logeeradres kunt maar je ouders of vrienden geen aangepast toilet en/of badkamer hebben en Valys weigert om je opvouwbare tillift naast je rolstoel te vervoeren. Je wordt dan eigenlijk gedwongen om te kiezen tussen lopen of plassen…..
Naast het probleem met 2 hulpmiddelen zijn er andere rare voorwaarden zoals een gebruiker waar tegen wordt gezegd dat hij moet kiezen of voortaan altijd met de rolstoel of de scootmobiel…Valys gaat hier volledig voorbij aan het feit dat het afhangt van de bestemming waar je heen gaat.
Hieronder een opsomming van klachten die wij binnen kregen.
Ook ik wordt geconfronteerd met het feit dat ik geen tweede hulpmiddel meer zou mogen meenemen of zelfs niet een ander hulpmiddel dan mijn vouwrolstoel.
Sinds kort heb ik een vouwrolstoel i.p.v. de vastframe rolstoel.
Wanneer ik op geef dat ik een vouwrolstoel heb kan het gebeuren dat Valys met een vervoermiddel komt waarvan de instap door mij niet gemaakt kan worden (te hoog).
Om dit te voorkomen gaf Valys mij te kennen dat ik een medische verklaring moest overleggen waaruit dit blijkt en dan zouden zij daar rekening mee kunnen houden.
De verklaring heb ik ca 3 weken geleden naar Valys gestuurd.
Vorige week werd ik door Valys gebeld dat als ik de keus maak dat Valys rekening houdt met het feit dat ik niet de hoge instap kan maken, ik voortaan niet meer een scootmobiel mag meenemen.
Het was aan mij de keus of het één of het ander.
Ik heb gezegd dat ik die keus niet kan maken daar ik af en toe mijn scootmobiel wil kunnen meenemen. Zeker als ik naar een vakantie adres gaat.
Ik heb inmiddels de MEE het probleem voorgelegd en om hulp gevraagd. Zij hebben daarop contact gezocht met de Valys. De Valys blijft echter bij haar standpunt.
Ik vindt dit onbegrijpelijk. Nooit eerder heb ik een dergelijk probleem gehad.
Tegen de MEE werd als reden aangevoerd dat als ze toestaan dat beide hulpmiddelen worden meegenomen er geen plaats was voor nog andere passagiers.
Wat is er dan anders t.o.v. de oude situatie, waarin ik wel een scootmobiel mee mag nemen en zelfs nog een rolstoel? Het enige verschil is dat zij er rekening mee moeten houden dat ik geen hoge instap kan maken.
Een drogreden die dus wordt aangevoerd door Valys.
Valys was toch ooit bedoeld voor het vervoer van gehandicapten maar Valys wenst er blijkbaar geen rekening mee te houden dat veel gehandicapten zijn aangewezen op hun hulpmiddelen en dat gehandicapten nu eenmaal hun beperkingen hebben en die zijn ook niet allemaal hetzelfde.
Ook ik heb de ervaring dat mijn handbewogen rolstoel
Op 5 mei ging ik mijn nieuwe rolstoel ophalen. Heen ging ik met mijn elektrische rolstoel met de trein, terug omdat ik twee stoelen had met Valys. En dan krijg je te horen dat de nieuwe rolstoel niet mee mag, en dat terwijl ik bij boeken nog nadrukkelijk had genoemd dat er een tweede rolstoel mee terug ging.
Nu was men er bij Valys van overtuigd dat ik ineens weer kon lopen waardoor er helemaal geen rekening was gehouden met een rolstoel, ook niet met de elektrische zodat er toch een andere bus moest komen, dan kon de handbewogen stoel best mee. Maar het was een heel gedoe, en best even schrikken na een hele reis en vreugde over de stoel ineens te horen dat die nieuwe stoel niet mee naar huis mag.
Je zou toch klaar staan met je scootmobiel, je handbewogen rolstoel en je koffers om op vakantie te gaan…Ik vraag me af wat ze doen met de sporters. Zeker voor hen is het toch gebruikelijk om een sportrolstoel als extra stoel mee te nemen?
Ik hoop dat het gaat lukken dit te veranderen bij Valys. Zij kunnen dat toch niet los van de opdrachtgever (VWS) zo besluiten??
Mijn klacht hierbij is; binnen heb een handrolstoel en als ik met vrienden uitga heb ik m'n elektrischerolstoel nodig!!!!!! Dus als ik naar vrienden in Enschede ga moet ik beide rolstoelen meenemen, hun zijn zelf ook rolstoel afhankelijk, hoe kom je dan in de stad??????????
en ten tweede; er stapten op een terugrit vanuit Enschede n Dronten twee (Turkse) dames in met acht volle vuilniszakken!!! de ene belande op m'n handrolstoel één op mijn voeten. En dat mag volgens Valys WEL, ze liepen normaal (toch een pas) met de stadsbus hadden ze nooit acht volle vuilniszakken mogen en kunnen meenemen.
Ook ik heb last gehad met deze “nieuwe regel” die Valys zomaar zonder verdere wetgeving en aankondiging zelf ingevoerd heeft.
Op zondag 17 mei belde ik naar Valys omdat ik naar het zorghotel vervoerd wilde worden.
Ik heb een 4wielige elektrische Booster Puma rolstoel, die ik zowel buiten als binnen kan gebruiken, maar waarmee ik eigenlijk alleen buiten rijdt. Ik gebruik in huis een gewone handbewogen rolstoel, waarmee ik mezelf goed kan redden en waardoor ik me ook zelf zelfstandig op het toilet kan redden (iets wat voor mij heel belangrijk is want als ik met de elektrische rolstoel ben kan ik dat NIET zelf en is er soms zelfs een tillift nodig!).
Deze rolstoel heb ik altijd als 2e rolstoel overal mee heen genomen en nu bleek ik hem plotsklaps niet meer te mogen meenemen.
Men beweerde dat ik wel een rollator mee mocht nemen…..hihihi, ik kan nog geen tel staan en dan een rollator!!!
Nou ja wat moest ik dan, ik kan mijn 2e rolstoel absoluut niet missen voor in huis, goede raad was in dit geval dus ook nog duur.
Gelukkig bleek mijn zoon bereid me weg te brengen, 2 uur heen en 2 uur terug rijden à raison van €30,- aan benzine + een halve dag van zijn net zo goed kostbare tijd en dat terwijl ik voor €12,50 in Alkmaar had kunnen zijn!
Als zelfstandige vrouw die normaal niemand nodig heeft stuitte dat mij erg tegen de borst, dat kan ik u wel vertellen!
Afgelopen weekend zou ik samen met een flinke groep lotgenoten een weekend
naar Lemele (O) gaan. Ik heb MS en kan niet in alle stoelen goed zitten en
heb, zeker als ik vermoeid ben, problemen met lopen. Voor de korte
afstanden heb ik een vouwframerolstoel en voor de lange afstanden een
scootmobiel.
Het lotgenotenweekend wordt sinds een paar jaar elk jaar georganiseerd
En in 2007 had ik nog probleemloos beide hulpmiddelen meegenomen. Van de mensen die afgelopen jaar mee zijn geweest, ha dik al begrepen dat er toen al problemen waren met het meenemen van hulpmiddelen, derhalve heb ik contact opgenomen met Valys, omdat ik in de algemene voorwaarden ook nergens terug kon vinden dat er maar 1 hulpmiddel meegenomen mag worden.
Daarop heeft een hele mailwisseling plaatsgevonden, waarin de dame van Valys voet bij stuk houdt dat het wel in de algemene voorwaarden staan.
Nadat ze eerst een beroep deed op een boekje dat verder geen algemene
voorwaarden behelst en aan de hand waarvan ze ook nog eens het verkeerde
aanhaalde, zijn we via een niet kloppend taalkundig argument weer bij het
begin beland:
Het mag niet vanwege de hoeveelheid ruimte en het staat, volgens haar, wel
in de algemene voorwaarden. "Dat de tekst voor onduidelijkheid heeft
gezorgd spijt ons bijzonder."
Als bijlage bij dit klachtboek vindt u de hele mailwisseling met
Valys over de algemene voorwaarden mbt het meenemen van hulpmiddelen.
Mijn dochter woont in Duitsland.
Als ik naar haar toe wil, dan moet mijn scootmobiel mee, maar ook mijn rolstoel en dan nog bagage. En ik had tijdelijk een hulphond.
De ellende, die je al over je heen krijgt als je gaat bellen, daar zou je al ziek van worden.
Tenslotte zijn ze een taxibedrijf en geen verhuisfirma.
Hoewel ik voor de 4e keer mijn aanvraag om taxivergoeding bij de WMO heb verloren, ga ik voortaan alleen nog maar in mijn eigen bus. Dan maar geen vergoeding, maar ik ben dan wel vrij en hoef in de trein niet in dat tochtportaal te zitten, vlak bij de toiletten met alle kwalijke geurtjes.
Ik zit daar ruim 6 uur en als ik zelf rijd, doe ik er met de nodige stops 8 uur over, maar wel volop frisse lucht.
Van onze Makkers die een klacht indiende en in het gelijk werd gesteld:
Het zal dan inderdaad een bindende uitspraak zijn in gelijke gevallen.
Ik heb het artikel aangehaald over dat er door Valys/Connexxion gezegd wordt dat
de regeling "1 hulpmiddel per persoon" per april in zou zijn gegaan. De voorzitter
zou daar onderzoek naar doen. Ik had gezegd het hele web daarover te hebben afgezocht,
maar dat dat verder nergens wordt genoemd.
Ik heb ook aangegeven dat als ik met de rolstoel ga en mijn krukken meeneem dat
geen probleem is, maar dat ik niet mijn rollator mee mag nemen.
de voorzitter vroeg mij wat de consequentie voor mij zou zijn als ik maar een hulpmiddel mee mocht nemen.
Nou, dan kan ik niet meer naar mijn moeder van 82, niet meer naar de camping, niet meer naar andere familie en vrienden................
Vorige week gingen we op vakantie van Groningen naar Roermond. Ik zelf heb SMA 3 en zit in een electrische rolstoel mij vriend is zwaar slechtziend. We hadden 2 tassen en een tillift (Tonya) bij ons. De rit heb ik gereserveerd via internet en de heenreis zijn wij ook keurig vervoerd door een rolstoeltaxi uit Groningen. Heerlijk een week vakantie gehad en op de dag van vertrek zouden we om 11:00 uur een rolstoeltaxi terug krijgen. Eerst belde de centralist dat het een half uur later zou worden, ik was het daar niet mee eens omdat ik naar het toilet geweest was en we helemaal klaar stonden met alle bagage. Dus heb ik nog een keer gebeld de reden van het later komen was dat de chauffeur nog even koffie moest drinken. Maar als ik dan toch perse wou dat hij eerder kwam dan kwam hij om 11:15 uur want hij mocht immer een kwartier te laat komen. De rolstoeltaxi kwam om 11:15 uur. Ik werd vastgezet in de bus en de tillift ook. Toen zei de chauffeur dat hij nog 2 mensen op moest halen en die naar Arnhem moest brengen. Alleen dacht hij dat dat ook rolstoelgebruikers waren en die kon hij zo niet meenemen want er zaten naast 4 klapstoelen ook nog 4 vaste stoelen (die er echter wel uitkonden, maar dat had hij niet even van te voren gedaan).
Dus nu ging hij de centrale bellen, dat duurde een half uur, ik ging echt helemaal uit mijn dak. In de auto een half uur in de zon met 30 graden is niet echt bevorderlijk voor je spierziekte. Na een half uur hadden ze bij taxibedrijf de Leeuw besloten dat ze ons niet naar Groningen wilden vervoeren omdat we een tillift mee hadden. Dus toen werden we de rolstoeltaxi uitgezet. Wij Valys bellen en die zeiden dat het niet mocht de tillift maar in de reisvoorwaarden staat rolstoel, rollator en/of hulpmiddel, volgens Valys is het hulpmiddel al de rolstoel waar je in zit. Ik ga al 5 jaar zo op vakantie mevrouw, dan heeft u geluk gehad. Valys vond dat het taxibedrijf uit Groningen die ons weggebracht had ons ook maar weer op moest halen zij hadden ons met tillift mee genomen en nu was het hun verantwoording dat wij weer terug kwamen in Groningen. Wij het taxibedrijf in Groningen (Winschoten) gebeld die vonden het belachelijk zij nog met taxi de Leeuw gebeld maar die weigerde ons te vervoeren.
De taxi uit Groningen is ons komen redden maar die moesten eerst naar ons toe komen en dat kon niet in een half uur natuurlijk. Ze hebben erg hun best gedaan en zij vinden het nogal logiscg dat ik niet zonder de tillift weg kan omdat ik anders niet naar het toilet kan en dat is op een lange rit niet handig. Ze hebben ons opgehaald om 16:30 uur en toen zijn we naar Groningen gebracht het was 20:00 uur toen we thuis waren helemaal moe maar blij en een pluim voor taxi de Grooth uit Winschoten.
De volgende dag werd ik gebeld door Valys met hun excuses hoe het allemaal gegaan was en ze stuurden een bos bloemen. Ik zei dat ik dat geen goede oplossing vond we konden nog terug in het huisje omdat die niet verhuurd was maar we hadden geen eten of drinken meer voor de hele dag en bovendien was de thuiszorg er ook niet meer ik vindt het niet kunnen zo. En waarom mag ik geen tillift meer mee, terwijl ik dat altijd al doe. Zo kun je dus als je twee hulpmiddelen nodig hebt nergens meer heen. Kan dat zomaar nou volgens Valys dus wel.
Met mijn verhaal wil ik Tineke steunen die helaas hetzelfde is overkomen, nu kan ik niet meer ergens op visite gaan of op vakantie want ik moet toch echt naar het toilet.
BIJLAGE: CORRESPONDENTIE TUSSEN GEBRUIKSTER EN VALYS
Verzonden via website Valys op 11-4-09:
L.S.,
Ik heb een vraag mbt het meenemen van hulpmiddelen. In mei ga ik een weekend naar Lemele in het kader van lotgenoten contact. Op de plaats van bestemming heb ik zowel mijn (opvouwbare) rolstoel als mijn scootmobiel nodig. Tevens reist er een begeleider mee, die hetzelfde hulpmiddelenpakket nodig heeft op de plaats van bestemming. Graag verneem ik van u of wij op deze manier naar de plaats van bestemming kunnen reizen.
Reactie ontvangen op 14-4-09:
Onderwerp: hulpmiddelen
Uw kenmerk: 977727
Geachte heer of mevrouw …,
U wilt graag weten of u en uw begeleider een rolstoel en ook een scootmobiel mee kunnen nemen tijdens de Valys reis.
Dit is helaas niet mogelijk. Er is maximaal één hulpmiddelen per persoon toegestaan.
Er mag twee stuks handbagage en één koffer mee genomen worden tijdens de reis.
De reden hiervan is dat er anders een te groot beslag in genomen zou worden.
We gaan er vanuit dat we u bij deze voldoende hebben geïnformeerd.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. U kunt ons op werkdagen tijdens kantooruren bereiken op 038 – 339 47 57.
Hartelijke groet,
Afdeling Klantenbeheer
Connexxion Taxi Services
Mijn antwoord dd 14-4-09:
Beste ..,
De informatie is duidelijk en hoewel ik de redenering mbt de hoeveelheid ruimte die in beslag wordt genomen begrijp, is het voor mij, en met mij vele anderen, erg vervelend dat ik niet beide hulpmiddelen mee kan nemen. Een opgevouwen rolstoel is ong. 30 cm breed en past veilig naast de smallere voorzijde van de scootmobiel zonder daar heel veel extra ruimte in te nemen en een weekendtas kan op de voetplaat van de scoot staan en neemt daar geen extra ruimte in.
Kortgezegd betekent dit dat wat een plezierig weekendje weg moet gaan worden, alweer de nodige extra beperkingen krijgt qua bewegingsvrijheid óf we moeten ons in allerlei bochten gaan wringen, met hoogst waarschijnlijk extra kosten, om alle benodigde hulpmiddelen op de de plaats van bestemming te krijgen.
Overigens staat in de algemene voorwaarden nergens geschreven dat een passagier maar een hulpmiddel mee mag nemen en heb ik 2 jaar geleden, onder dezelfde algemene voorwaarden wél probleemloos beide hulpmiddelen mee kunnen nemen met Valys.
Reactie ontvangen op 15-4-09:
Geachte heer of mevrouw …,
U geeft aan dat u nergens in de algemene voorwaarden kunt lezen dat het meenemen van één hulpmiddel is toegestaan.
In het blauwe boekje van Valys staat dit omschreven op de eerste bladzijde: Als u reserveert, kunt u aangeven of u een rolstoel of scootmobiel meeneemt.
We gaan er vanuit dat we u bij deze voldoende hebben geïnformeerd.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. U kunt ons op werkdagen tijdens kantooruren bereiken op 038 – 339 47 57.
Hartelijke groet,
Afdeling Klantenbeheer
Connexxion Taxi Services
Mijn antwoord dd 15-4-09:
Beste..,
Het blauwe boekje van Valys heb ik, voor zover ik weet, niet ontvangen of is in elk geval niet meer in mijn bezit. Ik heb de algemene voorwaarden op de website gedownload. Wat u aanhaalt als zijnde geschreven in het blauwe boekje is in de algemene voorwaarden beschreven in artikel 6 Reserveren Valys-Vervoer, te weten 6.3h gebruik van een rolstoel, scootmobiel of ander hulpmiddel;
Dit artikel beschrijf dus niet welke hulpmiddelen er allemaal mee mogen, maar dat hiervan bij de reservering van een rit melding van gemaakt dient te worden.
Het artikel in de algemene voorwaarden, waarin vermeld wordt welke hulpmiddelen er met een valysrit mee mogen is artikel 15. Rolstoelen, scootmobielen en hulpmiddelen. In artikel 15.1 staat: Uitsluitend een rolstoel, scootmobiel en/of hulpmiddel(en), zoals een rollator, welke bij de reservering zijn aangemeld, zijn kosteloos toegestaan bij het Valys-Vervoer.
Uit het gebruik van het begrip en/of valt op te maken dat er meer dan 1 hulpmiddel meegenomen kan worden met een Valysrit, rolstoelen en scootmobielen zijn tenslotte ook hulpmiddelen.
Overigens heb ik zelf in 2007 nog dezelfde reis gemaakt als ik nu in mei wil gaan maken, met medeneming van zowel mijn scootmobiel als vouwframe rolstoel. Valys-vervoer was toen reeds in handen van Connexxion onder dezelfde algemene voorwaarden zoals die nu op de website vermeld staan. Hiermee is dus reeds een precedent geschapen. Ik was overigens dat jaar niet de enige die met twee noodzakelijke hulpmiddelen met Valys-vervoer naar de plaats van bestemming is gekomen.
De (zelfstandige) bewegingsvrijheid van mensen met een functiebeperking wordt op deze manier steeds meer ingedamd. Zoals gezegd is bij het meenemen van een combinatie van vouwframe rolstoel, die in opgevouwen toestand weinig extra ruimte inneemt, én de scootmobiel, het ruimteprobleem goed op te lossen, door de rolstoel náást de voorzijde van de scootmobiel te plaatsen, ofwel, op een plek waar verder niks anders kan staan. Bagage kan veelal op de scootmobiel geplaatst worden, waardoor de combinatie van hulpmiddelen en eventuele bagage niet veel meer ruimte inneemt dan één scootmobiel.
Reactie ontvangen op 17-4-09:
Geachte heer of mevrouw,
In artikel 15.1 staat beschreven welke hulpmiddelen u mag meenemen tijdens een rit met Valys. Dit betekent echter niet dat u meerdere hulpmiddelen mag meenemen. De komma die tussen "rolstoel, scootmobiel" staat, is een leesteken welke "of" betekent. In feite staat er dus rolstoel of scootmobiel.
Wij begrijpen heel goed dat het vervelend is dat u niet beide hulpmiddelen kan meenemen. Echter mogen wij geen uitzondering maken op deze regel, dit om al onze reizigers bagageruimte te kunnen garanderen.
We gaan er vanuit dat we u bij deze voldoende hebben geïnformeerd.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. U kunt ons op werkdagen tijdens kantooruren bereiken op 038 – 339 47 57.
Hartelijke groet,
Afdeling Klantenbeheer
Connexxion Taxi Services
Mijn antwoord dd 17-4-09:
Beste ….,
Een komma in de Nederlandse taal heeft geen enkele woordvervangende betekenis. Een komma is inderdaad een leesteken, om precies te zijn een zinsscheidingsteken. Om precies te zijn volgens het van Dale Handwoordenboek Hedendaags Nederlands: "Leesteken, aangeduid door een punt met een staartje, in het algemeen een korte rust aangevend, om syntactische delen binnen een volzin van elkaar te scheiden." Een komma is dus géén vervanging van het woord 'of' zoals u stelt, maar een leesteken dat, in dit geval, een rustpunt in een opsomming zonder opsommingstekens aangeeft. Derhalve zou mijn interpretatie volgens de Nederlandse taal- en letterkunde juist zijn. In tegenstelling tot wat u, uiteraard namens Valys, beweert.
Ik ben overigens best bereid om een kort juridisch advies over de juiste interpretatie van artikel 15.1 van de algemene voorwaarden van Valys in te winnen als dit tot echte helderheid kan leiden.
Reactie ontvangen op 29-4-09:
Geachte mevrouw ….,
U heeft gelijk dat een komma geen woordvervangende betekenis heeft. Dat de tekst voor onduidelijkheid heeft gezorgd spijt ons bijzonder.
Dit neemt echter niet weg dat het niet toegestaan is om zowel een rolstoel als een scootmobiel mee te nemen. Hiertoe is besloten om de al eerder benoemde ruimtetechnische aspecten.
Zoals u waarschijnlijk weet is Valys een vorm van gecombineerd vervoer. Er dient dus altijd rekening gehouden te worden met medereizigers.
We kunnen ons voorstellen dat dit niet het antwoord is, waar u op hoopte. Wij kunnen echter geen uitzondering op onze voorwaarden maken.
We gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. U kunt ons op werkdagen tijdens kantooruren bereiken op 038 – 339 47 57.
Hartelijke groet,
Afdeling Klantenbeheer
Connexxion Taxi Services
Al jaren ga ik op fietsvakantie. Aangezien ik blind ben fiets ik op een tandem. Al jaren reis ik met Valys naar mijn vakantiebestemming en gaat de tandem mee.
In mei boekte ik voor dit jaar mijn vakantietrip in bij Valys en kreeg opeens te horen dat de tandem niet langer mee mocht aangezien dit geen hulpmiddel is?!? Toen ik informeerde bij blinden vriendinnen waarvan ik weet dat zij ook met de tandem fietsvakanties houden kreeg ik dezelfde verhalen te horen.
De tandem is mij echter door gemeente verstrekt als hulpmiddel aangezien uiteraard een gewone fiets niet te gebruiken is door mij. Hoe moeten wij nu op fietsvakantie? Een tandem is duur om te huren en vaak ook niet beschikbaar! En waarom zou ik ter plekke een tandem willen huren als ik er zelf één heb?
Valys heeft ons hierover niet geïnformeerd en het is een blijft ene hulpmiddel.
Een vakantieherinnering
Valkenburg, Harlingen, Vlissingen: met Valys kom je overal. Je bent soms wat langer onderweg, maar je wordt wel van deur tot deur vervoerd en de opvouwbare handbewogen rolstoel, de scootmobiel en de rollater gaan mee zodat je op je vakantieverblijf net zo mobiel bent als thuis.
Mijn ervaringen tot dit jaar: je bent, dankzij Valys ‘echt uit’!
In het voorjaar van 2009 wil ik naar Brouwershaven. Inmiddels gebruik ik mijn rolstoel meer dan mijn rollater, dus meld ik bij de telefonische reservering dat ik mijn handbewogen opvouwbare rolstoel en mijn scootmobiel meeneem. Tot mijn stomme verbazing zegt de medewerker dat ik maar één vervoermiddel mee mag nemen en dus moet kiezen. “Kiezen?”, reageer ik nogal vinnig, “er valt niets te kiezen. Moet ik soms met mijn scootmobiel naar het toilet?” Diepe zucht aan de andere kant en “ik zet hem er wel bij”
Ongeveer twee maanden later ga ik naar Westerschouwen. Ik reserveer via internet en vul in dat ik beide eerder genoemde vervoermiddelen meeneem. Geen vuiltje aan de lucht tot de rolstoelbus voorstaat en de chauffeur mij weer vraagt een keuze te maken. “Alles mee of ik blijf thuis”, reageer ik geïrriteerd en we vertrekken.
Weer thuis zoek ik de site van Valys op; nu wil ik weten hoe het zit. Ik lees de algemene voorwaarden en nog het een en ander, kan geen antwoord vinden en mail mijn vraag naar de klantenservice. De volgende dag krijg ik al een reactie: één vervoermiddel en eventueel een rollator. Als ik nog vragen heb kan ik bellen. Dat doe ik.
Mijn eerste vraag is waar ik deze informatie kan vinden en een vriendelijke medewerkster verwijst mij naar artikel 6.3 van de algemene voorwaarden. Dit artikel gaat over de gegevens die de pashouder bij reservering moet vermelden. Onder punt h. staat: ‘gebruik van rolstoel, scootmobiel, rollator of andere hulpmiddelen’. Uit deze opsomming wordt mij niet duidelijk dat er gekozen moet worden, integendeel; maar de medewerkster legt mij uit dat ik op de plaats van de komma ‘of’ moet lezen. We worden het niet eens en ik besluit het over een andere boeg te gooien en vraag waarom mensen met een beperking deze keuze moeten maken. Voor de medewerkster een heldere vraag, want “u begrijpt toch wel dat een vervoerder liever meer cliënten in de bus heeft dan vervoermiddelen?” Dat begrijp ik. “Maar”, vraag ik haar, “het doel van Valys is toch dat ik sociaal recreatieve uitstapjes op bovenregionale afstanden kan maken?” Dat klopt helemaal. Dan probeer ik haar met een praktijkvoorbeeld duidelijk te maken dat ik, als ik voor de rolstoel kies, m’n vriendinnen, met wie ik op vakantie ga, alleen maar uit kan zwaaien als ze gaan fietsen en dat mijn uitstapjes beperkt zullen zijn tot een ‘rondje geduwd worden om de kerk’. Neem ik mijn scootmobiel mee, dan is de kans reëel dat mijn vakantiegenoten in en om het huis dag en nacht klaar moeten staan om me te helpen. Mijn conclusie is dat Valys gepresenteerd wordt als dienstverlening aan mensen met een beperking, maar dat in de praktijk de prioriteit bij het inkomen van de vervoerder ligt en de gehandicapte de prijs betaalt. ‘Uit ben je’, met Valys! Het blijft even stil aan de andere kant, dan hoor ik “Eigenlijk heeft u wel gelijk”, waarop ik het gesprek beëindig met de opmerking dat haar niets te verwijten valt, dat ze het natuurlijk binnen de organisatie wel bespreekbaar kan maken en dat ik ook naar wegen zal zoeken om een eind te maken aan deze onzin. Als eerste stap heb ik een klacht ingediend en ik roep ieder op die een dergelijke ervaring heeft dat ook te doen.



Makkers Unlimited